blogphoto
در حاشیه اولین جلسه شورای اداری خوزستان که با حضور جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در استانداری خوزستان برگزار شد از حسن ورشوچی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت رعنا که در حرکتی بسیار زیبا اقدام به اهداء ۱۰۰ هزار اصله نهال خرما به استان خوزستان کرده بود به عنوان دوستدار محیط زیست خوزستان با اهدای یک لوح سپاس تقدیر شد.

وی در این مراسم اظهار داشت: در حدود ۲۵ سال قبل در زمان ریاست‌ جمهوری مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مجتمع بیوتکنولوژی گیاهی رعنا از وزیر کشاورزی وقت جناب آقای کلانتری با انگیزه بازسازی نخلستانهای آسیب دیده از جنگ که بنا به آمار آنزمان که در حدود ۳۵۰۰ اصله نخل سوخته بود وارد کار شد.

ورشوچی گفت: طی برآوردهای انجام صورت گرفته شده برای امر جایگزینی این تعداد نخل سوخته حاصل از جنگ به چیزی در حدود ۸۰ سال زمان نیاز است لذا به منظور ساماندهی این وضعیت یک فناوری بسیار پیشرفته را از کشور انگلستان به کشور وارد کردیم.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت رعنا ادامه داد: البته این فناوری به صورت یک پکیج ساده نبود بلکه در واقع مجموعه‌ای بود که دارای نقشه‌های ساختمانی آزمایشگاهها، رودخانه‌ها، آموزش نیرو، تجهیزات و تأسیسات مورد نیاز این کار بود و در واقع به عنوان یک پکیج کاملی به حساب می‌آمد که امروز ثمره آن برای کشور مجموعه‌ای در صفا دشت شهریار با حدود چهار هزار متر آزمایشگاه‌های پیشرفته، ۲۰ هزار متر گلخانه‌های بسیار مدرن با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار اصله نهال خرما در سال است.

وی با بیان اینکه ایران دومین کشوری است که در ۲۵ سال قبل صاحب چنین تکنولوژی شده است عنوان کرد: در حال حاضر تعداد شرکتهایی که در دنیا از این تکنولوژی بهره‌مند می‌شوند از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کند.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت رعنا عنوان کرد: ما به استثنای تامین نیازهای داخلی در خوزستان و دیگر استانهای کشور دارای پتانسیل صادرات بسیار گسترده‌ای نیز هستیم و کشورهایی چون هند، تایلند، امارات متحده عربی، کویت و قطر در حال حاضر مشتری‌‌های اصلی نهالهای خرمای شرکت کشت و صنعت رعنا می‌باشند.

وی یادآوری کرد: در روزی که اعضای هیات مدیره رعنا تصمیم براین گرفتند که با اهدای ۱۰۰ هزار اصله نهال خرما به سازمان حفاظت محیط زیست کشور گامی حداقلی در راه بهبود محیط زیست کشور بردارند، دکتر عیسی کلانتری ریاست این سازمان تاکید کرد که این تعداد نهال در استان خوزستان توزیع شود و از آنجایی هم که خواست درونی ما نیز بر همین موضوع استوار بود بلافاصله به این کار اقدام کردیم که خوشبختانه تاکنون ۸۵ هزار اصله نهال خرما را به استان خوزستان منتقل کرده‌ایم.

این دوستدار محیط زیست در پایان گفت: بهترین ارج و پاداش برای ما اینست که بدانیم توانسته‌ایم در تلطیف هوای استان خوزستان نقش کوچکی را ایفا کرده‌ایم.