مجتمع بیوتکنولوژی رعنا

یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تکثیر گیاه از طریق کشت بافت در جهان

مجتمع بیوتکنولوژی گیاهی رعنا شامل ۱۸ هزار مترمربع تأسیسات آزمایشگاهی و گلخانه‌ای است که با طراحی و نظارت شرکت انگلیسی DPD. Ltd (زیرمجموعه شرکت انگلیسی IPL) تأسیس شده است. در حال حاضر مجتمع ظرفیتی معادل با توان تکثیر 50۰ هزار اصله نهال خرما و یا تکثیر شش میلیون گونه‌های گیاهی دیگر را دارد و در نوع خود یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تکثیر گیاه از طریق کشت بافت در سطح جهان به شمار می‌رود.

این مجتمع تاکنون ۱۴ رقم نخل خرما در خط تولیدی خود داشته که شامل برحی، مجول، پیارم، غنامی، خنیزی، شی شی، استعمران، خلاص، دیری، اشرسی، کبکاب، مضافتی، رنگ نو و پیمازو هستند. مجتمع بیوتکنولوژی رعنا با دارا بودن روش‌های پیشرفته این تکنولوژی این پتانسیل را دارد که گونه‌های نخل خرمای مورد تقاضای مشتری را تولید و در غالب انعقاد قرادادی انحصاری یا غیرانحصاری تکثیر نمایند.

مجتمع بیوتکنولوژی رعنا از روش جنین‌زایی مستقیم (Direct Somatic Embryogenesis) برای تکثیر نهال خرما استفاده می‌کند. آخرین تحقیقات علمی نشان می‌دهد که استفاده از این روش احتمال تفرق صفات(Somaclonal Variation)  و جهش ژنتیکی (Mutation) را به نسبت سایر روش‌های تولید نهال خرما به حداقل می‌رساند.

مزایای این فناوری نسبت به سایر روش‌های سنتی تولید

در مجتمع بیوتکنولوژی رعنا بروزرسانی‌ پروتکل‌ها طبق پیشرفته‌ترین روش‌های تکثیر از طریق کشت بافت و برخورداری از آخرین دستاوردهای بیوتکنولوژی جهت تضمین کیفیت را همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. بهره‌گیری از این فناوری پیشرفته که در مالکیت شرکت رعنا قرار دارد منجر به درخواست‌های متعددی از سراسر دنیا برای انتقال تکنولوژی شده که این موضوع تاکنون در دستور شرکت قرار نداشته است.

تکثیر سریع گونه‌های جدید
یکنواختی نهال‌های تکثیر شده
تکثیر نهال عاری از بیماری
نگهداری طولانی مدت از گونه‌های ارزشمند
مکان تکثیر در تمام طول سال
مکان تکثیر در تمام طول سال
میوه‌دهی عالی تحت مدیریت صحیح
آسانی و کارایی حمل بین‌المللی و حفظ سلامت نهال در جریان حمل

همچنین در این مجموعه گردوی رقم چندلر کشت بافتی تحت لیسانس شرکت اسپانیایی Tielve Alternativas و با روش Organogenesis تکثیر می‌شود. در حوزه گردو هم مانند خرما، کشت و صنعت رعنا اولین مجموعه‌ای است که اقدام به وارد کردن فناوری و تکثیر این میوه مهم به روش کشت بافت کرد. رعنا در طول‌ سال‌ها فعالیت خود توانست به یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها با قابلیت تولید انبوه نهال خودریشه‌زای گردو از طریق فناوری کشت بافت در دنیا تبدیل شود.