نهال کشت بافت گردو

مجتمع بیوتکنولوژی گیاهی رعنا تولیدکننده
نهال گردوی کشت بافت رقم «چندلر» است. درخت گردوی رقم چندلر اصالتاً رقم ایرانی است که در کشور آمریکا اصلاح شده است. میزان باردهی این گونه بسیار بالاست و میوه آن از محبوب‌ترین میوه‌های گردو در سطح جهان به شمار می‌رود.
کشت و صنعت رعنا تحت لیسانس شرکت اسپانیایی Tielve Alternativas برای اولین بار در ایران با استفاده از روش
Organogenesis جهت تکثیر ارقام مرغوب گردو اقدام کرد. این تلاش، رعنا را به یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در سطح جهان با
قابلیت تولید انبوه نهال خودریشه‌زای گردوی ایرانی و خارجی از طریق فناوری کشت بافت تبدیل کرده است.

تاکنون رقم گردوی چندلر در مقیاس انبوه به صورت خود ریشه‌زا (بدون نیاز به پیوند) در مجتمع رعنا تکثیر شده‌اند. علاوه بر این رقم، رعنا در تلاش است تکثیر ارقام برتر گردوی بومی ایران را به خطوط تولید خود اضافه کند. این ارقام همگی به تأیید مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی رسیده و براساس تحقیقات به عمل آمده توسط این مؤسسه، سازگاری این ارقام در مناطق مختلف گردوی کشور به اثبات رسیده است.

امتیازات فناوری کشت بافت در مقایسه با نهال های پیوندی و بذری

  • گیاهان عاری از هرگونه آلودگی باکتریایی ، قارچی و ویروس
  • قابلیت تکثیر انبوه بهترین ارقام موجود در ایران و جهان
  • میوه‌دهی عالی از نظر کمی و کیفی
  • درصد بالای استقرار (گیرائی) در زمین اصلی
  • انطباق و همسانی مناسب
  • عدم نیاز به پیوند (خودریشه زا)

 مهم‌ترین امتیاز اینکه تاکنون هیچگونه گزارشی از بروز تغییرات ناخواسته (تفرق صفات) در نهال‌های تکثیر شده از طریق کشت بافت حاصل از پروتکل Organogenesis  مجتمع رعنا گزارش نشده است.

شناسه آبی (Blue Label)

نهال گردوی کشت بافتی رعنا خودریشه‌زا (Self- Rooted) است که کیفیت نهال را در سطحی به مراتب بالاتر و قوی‌تر از نهال‌های کشت بافتی و پیوندی که در بازار موجود است قرار می‌دهد. همچنین نهال گردوی کشت بافتی رعنا بالاترین شناسه سلامت گردو به نام شناسه آبی (Blue Label) را داراست. این شناسه نشان‌دهنده مرغوبیت و استاندارد جهانی بالای نهال است که با نظارت و گواهی مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و سازمان حفظ نباتات صادر می‌شود. در این شناسه تمامی مشخصات شناسایی نهال از جمله اصالت، سلامت، سال تولید و شماره سریال آن درج می‌شود.

محبوبیت رقم چندلر

ویژگی خاص رقم چندلر مقاومت بالای آن به سرما و دیر برگ‌ده و گل‌ده بودن آن در برابر سرمای نابهنگام بهاری است و برای رقم چندلر هیچ تغییری در کمیت و کیفیت میوه ایجاد نمی‌شود که این ویژگی باعث در امان ماندن آن در برابر آفات و بیماری‌های شناخته شده درخت گردو می‌شود. این رقم نیازمند گذراندن ۷۰۰ ساعت سرما (بین ۲ تا ۶ درجه سانتی گراد) است. درخت رقم چندلر پربارده‌ترین درخت گردو در جهان است که در صورت مدیریت صحیح به طور متوسط بین شش الی هشت تن در هکتار بار می‌دهد. جوانه‌دهی بین ۸۵ تا ۹۰ درصد نهال چندلر نشان دهنده پرباری این رقم گردو است. نهال گردوی چندلر با هرس تا ارتفاع پنج الی شش متر رشد می‌کند.

گردو و روش‌های تکثیر آن​

نام علمی درخت گردوJuglans regia است. درخت گردو از گیاهان استراتژیکی است که در مناطق سردسیری و نیمه سردسیری رشد می‌کند و از گونه پهن‌برگان است.کشور ایران از معدود کشورهای گردوخیز جهان است به‌طوری که گردوی ایرانی در سطح جهان نه تنها از شهرت خاصی برخوردار است که میوه آن از بهترین و پر فروش‌ترین گونه گردو در دنیاست.

نهال گردو به دو روش پیوند زدن و کشت بافت تکثیر می‌شود

روش پیوند زدن:

در این روش پایه یک نهال گردو که عموماً رقم آن مشخص نیست به نهال گردوی دیگری پایه پیوند زده می‌شود. از مزایای این روش اندازه بزرگ نهال، نگهداری آسان به نسبت نهال‌های کشت بافتی و قیمت پایین است. از معایب آن می‌توان به احتمال بالای آلودگی به بیماری و آفات از محل زخم پیوند و مشخص نبودن پایه پیوند اشاره کرد که این روش سبب کاهش مقاومت نهال به سرما و تنش‌های محیطی می‌شود.

روش کشت بافت:

در این روش ابتدا مریستم‌های نهال گردو جداسازی و ضدعفونی شده و سپس وارد محیط آزمایشگاه می‌شوند تا تکثیر آن در مقیاس انبوه آغاز شود. از مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • خودریشه‌زا بودن و عدم نیاز به پیوند
  • عاری از آفات و بیماری بودن
  •  مقاومت بالا به سرما 
  • خلوص ژنتیکی بالا 
  • رشد سریع نهال در عرصه
  • اندازه نهال‌ها یکسان و میزان کیفیت میوه‌ها یک‌دست است که این موضوع شرایط را جهت مکانیزه کردن باغ فراهم می‌کند.